Elhuyar zientziaren komunikazioa

Historia

O'clock

2017/10/16

Zergatik esaten dute o'clock ingelesek ordu puntuak adierazteko? Erantzuna Erdi Aroko zientzian dago. XIV. mendean, denbora neurtzeko modua aldatu egin zen.

Baserriaren aurreko etxe haiek

2017/10/07

Baserriak eraiki aurretik, euskaldunak leku berean bizi zirela esan izan da. Zenbait baserritan aurkitu izan dira etxola zaharragoen aztarnak. Berrizko Besoitaormaetxea baserrian egin den indusketak, orain arteko hipotesiak zientifikoki baieztatzeko aukera eman du.

Gertrude Belle Elion, sendabide berrien bila

2017/09/01

Gertrude Belle Elion, sendabide berrien bila

Izeba hil ondorengo egunean, haren postontzian zeuden gutunak jaso zituen Jonek. Gutunetako batean, neska gazte batek emozioz kontatzen zion nola aukeratu zuen argizarizko irudi bat egiteko. Eskolako lan bat zen, eta pertsonaia bat aukeratu behar zuten. Interneten zientzialariak ikertzen aritu ondoren, bere heroi bihurtu omen zen.

Hunkitu egi

Momien DNA eta Egiptoko inbasioak

2017/06/05

Duela gutxi aurkitu dute ikertzaileek antzinako Egiptoko momiek badituztela DNAren aztarnak eta azter daitezkeela. Arazoa da DNA modernoarekin kutsatzen dela maiz. Baina DNA horretan jatorrizko zatia zein den jakiteko metodo bat garatu dute, eta momia batzuen material genetikoa aztertu. Horrela, Egipto inbaditu zutenen arrasto genetikoak hasi dira historialariak bilatzen.

Daltonen daltonismoa

2017/06/01

Daltonen daltonismoa

Geranioari begira gelditu zen, zur eta lur, ikusten ari zena ulertu nahian. Gaua zen, eta, kandelaren argitan, gorriak ikusten ari zen egunez urdinak ziren loreak. Fenomeno harrigarri hura ingurukoei erakusten hasi zenean, ordea, are harrituago gelditu zen: inork ez zuen kolore-aldaketa ikusten, anaiak izan ezik!

“Behaketa horrek frogatzen zuen ni